15 stycznia rusza druga edycja akcji „Nie bądź jeleń, weź paragon”. Instytucje działające na rzecz konsumentów przypominać będą wspólnie o konieczności wystawiania i przechowywania paragonów.
Z inicjatywą zorganizowania kampanii „Nie bądź jeleń, weź paragon” wyszło Ministerstwo Finansów aby uświadomić podatnikom, że biorąc paragon przy każdym zakupie, mogą łatwiej dochodzić roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą, oraz że przyczyniając się do stosowania zasad uczciwej konkurencji i likwidacji szarej strefy, pozytywnie wpływają na funkcjonowanie gospodarki.
Warto bowiem pamiętać, że znajomość podstawowych praw konsumentów oraz paragon stanowiący dowód zakupu – to niezbędny zestaw podczas składania reklamacji. Paragon jest także potwierdzeniem, że kwota podatku naliczonego w cenie zakupionego towaru trafi do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.
Do II edycji akcji ponownie przyłączyły się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, Powiatowi i Miejscy Rzecznicy Konsumentów, Federacja Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Idea promowana jest za pomocą plakatów autorstwa Andrzeja Mleczki, pocztówek wysyłanych do obywateli oraz informacji publikowanych w mediach.
Jak podkreśla Ministerstwo Finansów, po I edycji akcji okazało się, że skontrolowani przedsiębiorcy w trzecim kwartale 2011 roku wpłacili aż o ponad 20 proc. więcej podatków niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Z zebranych danych wynika, że te dodatkowe wpływy podatkowe uzyskane przez województwo w jednym kwartale wyniosły w sumie ponad 15 mln zł.
Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronach: www.uokik.gov.pl oraz www.powiat.konin.pl
Marta J. Bagrowska
z-ca Naczelnika Wydziału
Obsługi Rady i Zarządu Powiatu